#
13
0
165

San Agustín torna a la parròquia d'Alfondeguilla

La talla de San Agustín torna a estar en la parròquia d'Alfondeguilla. El dissabte 11 de novembre, coincidint amb les festes patronals, es va entronitzar a San Agustín en el nou altar que la parròquia ha realitzat per a ubicar al que va ser patró dels antics poblats de Castro. 

Després de la missa, l'alcalde d'Alfondeguilla, Salvador Ventura, acompanyat per Mossén Jaime Arenós, va entronitzar al sant i a continuació es van presentar els treballs de restauració fets per la Diputación de Castelló.

Per a finalitzar, l'historiador Leopoldo Peñarroja va fer una xicoteta disertació sobre la història de San Agustín en el municipio d'Alfondeguilla.

El vicepresident primer de la Diputació i diputat de Cultura, Vicent Sales, ha presentat en la parròquia de Sant Bartolomé d'Alfondeguilla la talla escultòrica de Sant Agustín restaurada en el Servei de Restauració de la Diputació. D'origen en el segle XVIII i d'autor desconegut, aquesta escultura policromada presentava un important estat de deterioració abans d'ingressar en els tallers de la Diputació.

"És molt gratificant comprovar el professional treball de tot el personal del Servei de Restauració que amb una minuciositat i dedicació extraordinària recupera aquest patrimoni que tan orgullosos ens fa sentir de ser dels nostres pobles i de la nostra província. Recuperar patrimoni històric de Castelló és sumar oportunitats als nostres pobles, és incorporar recursos al nostre relat d'història, de present i de futur, i per açò avui és un orgull poder estar ací amb els veïns d'Alfondeguilla apreciant el seu Sant Agustín restaurat que recuperen amb el seu millor aspecte", ha indicat el vicepresident en la Parròquia de Sant Bartolomé del municipi.

Talla de Sant Agustín
Encara que actualment es desconeix el nom del sant bisbe al que representava en els seus orígens, ja que ha perdut els seus atributs, actualment la talla és venerada a Alfondeguilla com a Sant Agustín.

La talla aquesta decorada amb daurats a l'aigua amb or fi i brunyida amb incisions i presenta decoracions florals a pinzell acompanyats també d'or fi, segons els gustos decoratius de mitjan el segle XVIII.

L'obra presentava un elevat nombre de deterioracions, com a brutícia i un fort amarilleamiento causat per l'oxidació d'una gruixuda capa de vernís que pràcticament cap a inapreciable les decoracions de la vestimenta. També presentava un elevat nombre de repintar i afegits recents que deformaven certes parts de l'obra i un sever atac de corc.

Gràcies a la intervenció de la Diputació s'han recuperat parts decoratives que estaven baix els repintar i s'han corregit les deformacions produïdes per antigues intervencions. En definitiva, l'escultura ha recuperat la seua lluminositat i cromatisme, podent-se apreciar millor els detalls, especialment en la decoració original de la peanya, que romania oculta sota un repintar negre.